se  us  dk 

Forum

Just nu har vi problem med att få forumet att fungera med vissa versioner av Internet Explorer. Vi ber om ursäkt för detta och arbetar med att lösa problemet. Prova att använda Firefox eller Chrome om du upplever några problem med forumet.

Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Logga in | Registrera dig

Knepig ekvation [Options]
Karl2
#1 Postad : Monday, September 17, 2012 7:39:59 PM
Rank: Member

Grupper: Member

Registrerade sig: 9/17/2012
Meddelanden: 4

Nu var det mer än 7 år sedan som jag studerade Matte B och jag har ävent fullfört Matte C för 6 år sedan men jag har glömt det mesta. Jag håller på att gå igenom matten på egen hand men jag har en uppgift som jag inte lyckas klara.

http://imageshack.us/f/100/exempel.jpg/

Kan någon gå igenom den och visa hur man löser den? Smile

Tyro
#2 Postad : Monday, September 17, 2012 8:39:38 PM

Registrerade sig: 9/6/2012
Meddelanden: 132

Vet inte om du får problem med att fylla i tabellen eller bara sambandet? Börjar med att beskriva hur du kan fylla i tabellen så får du fråga vidare om det mer är sambandet du har problem med.

Skärningspunkten melllan två räta linjer är ju där deras y-värde och x-värde är lika mycket. Så för de olika värdena på a kan man räkna ut både y-värde och x-värde. Om vi tar deras exempel med a=2

y=x+2
y=2x+1

Vi sätter de två ekvationerna lika varandra (deras y-värde ska ju vara samma) och förenklar.

x+2=2x+1\Rightarrow 2 = 2x+1-x \Rightarrow 2-1 = 2x-x \Rightarrow\ 1= x

Vi får fram att x-värdet är 1. För att få fram y-värdet sätter vi in det framräknade x-värdet i någon av ekvationerna (de ska ge samma resultat så vilken spelar ingen roll) och får då fram:

y=x+2 \Rightarrow y=1+2 =3

Gör vi samma för a=-3 får man:

x+2=-3x+1 \Rightarrow 4x+2=1 \Rightarrow 4x=-1\Rightarrow x = -\frac{1}{4}

och y blir då:

y=x+2 \Rightarrow  y = -\frac{1}{4}+2=\frac{7}{4}

a    -3    -1    0    2    5    10
 x   -1/4   ?     ?    1    ?     ?
 y    7/4    ?    ?    3    ?     ?

När du fyllt i resten av tabellen kanske du ser ett samband.

Edit: verkar tyvärr inte gå att göra tabeller, men hoppas du ser vad jag menar

Karl2
#3 Postad : Wednesday, September 19, 2012 1:12:45 AM

[Tyro wrote:]

Vet inte om du får problem med att fylla i tabellen eller bara sambandet? Börjar med att beskriva hur du kan fylla i tabellen så får du fråga vidare om det mer är sambandet du har problem med.

Här har du en länk till min tabell:
http://imageshack.us/photo/my-images/841/tabellp.jpg/

Jag tror att allt är korrekt uträknat?

Är det nu meningen att jag ska sätta alla dessa ekvationer och punkter i en graf för att se sambandet?

Tyro
#4 Postad : Wednesday, September 19, 2012 5:40:42 PM

Det du kan tänka på är vad är a-värdet när x-värdet respektive y-värdet är som störst eller minst?

För att lite enklare se det kan det kan vara värt att utöka tabellen lite och räkna ut värdena för a=0.5, a=1,5 och a=3.

Att sen rita en graf av x-värdet baserat på a, alltså x(a) blir ganska illustrativt.

Karl2
#5 Postad : Wednesday, September 19, 2012 10:55:51 PM

[Tyro wrote:]

Det du kan tänka på är vad är a-värdet när x-värdet respektive y-värdet är som störst eller minst?

För att lite enklare se det kan det kan vara värt att utöka tabellen lite och räkna ut värdena för a=0.5, a=1,5 och a=3.

x och y värdena är som störst när a är ett positivt tal, man ser att x och y är som störst när a=2. Men jag ska också räkna ut ekvationerna med de siffror som du föreslagit. Man ser också när "a" avviker som mest från siffran 2 så blir x och y mindre.

x och y är som minst när a=0 el. a=-1.

Du skriver sedan

[Quote:]
Att sen rita en graf av x-värdet baserat på a, alltså x(a) blir ganska illustrativt.
här hänger jag inte med...Tongue out

Tyro
#6 Postad : Thursday, September 20, 2012 5:22:35 PM

Om du har en graf, så brukar man säga att den en y-axel och en x-axel. Detta skrivar man ibland som y(x) ("y utav x").

Det jag menar är att du rita ut a-värdet längs x-axeln och x-värdet längs y-axeln.

Så punkterna i grafen som du kan rita är:

(-3,-1/4)  - d.v.s. (i graf med x-axel och y-axel) för x=-3 är y=-1/4
(-1,-1/2) -  för x=-1 är y=-1/2
(0,-1)
(2,1)

Hjälpte det dig? Eller var det mest förvirrande (känner att det inte är någon optimal förklaring, men du får svara igen i så fall så ska jag förklara annorlunda).

Karl2
#7 Postad : Tuesday, September 25, 2012 10:13:00 PM

Om vi tittar på sambandet mellan värdet på a och skärningspunktens koordinater så ser man att om a=1 så är linjerna parallella och skärningspunkt saknas. Men hur beskriver jag korrekt med ord och symboler när a>1 och a<1 ? 

Användare som läser denna konversation
Guest
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

YAFPro Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)
[Powered by] YAF 1.9.3 RC2 | YAF © 2003-2008, Yet Another Forum.NET
This page was generated in 0.149 seconds.