|
|
Rank: Member
Grupper: Member
Registrerade sig: 9/17/2012 Meddelanden: 4
|
Nu var det mer än 7 år sedan som jag studerade Matte B och jag har ävent fullfört Matte C för 6 år sedan men jag har glömt det mesta. Jag håller på att gå igenom matten på egen hand men jag har en uppgift som jag inte lyckas klara.
http://imageshack.us/f/100/exempel.jpg/
Kan någon gå igenom den och visa hur man löser den? 
|
|
|
Registrerade sig: 9/6/2012 Meddelanden: 132
|
Vet inte om du får problem med att fylla i tabellen eller bara sambandet? Börjar med att beskriva hur du kan fylla i tabellen så får du fråga vidare om det mer är sambandet du har problem med.
Skärningspunkten melllan två räta linjer är ju där deras y-värde och x-värde är lika mycket. Så för de olika värdena på a kan man räkna ut både y-värde och x-värde. Om vi tar deras exempel med a=2
y=x+2 y=2x+1
Vi sätter de två ekvationerna lika varandra (deras y-värde ska ju vara samma) och förenklar.

Vi får fram att x-värdet är 1. För att få fram y-värdet sätter vi in det framräknade x-värdet i någon av ekvationerna (de ska ge samma resultat så vilken spelar ingen roll) och får då fram:

Gör vi samma för a=-3 får man:

och y blir då:

a -3 -1 0 2 5 10 x -1/4 ? ? 1 ? ? y 7/4 ? ? 3 ? ?
När du fyllt i resten av tabellen kanske du ser ett samband.
Edit: verkar tyvärr inte gå att göra tabeller, men hoppas du ser vad jag menar
|
|
|
|
[Tyro wrote:]
Vet inte om du får problem med att fylla i tabellen eller bara sambandet? Börjar med att beskriva hur du kan fylla i tabellen så får du fråga vidare om det mer är sambandet du har problem med.
Här har du en länk till min tabell: http://imageshack.us/photo/my-images/841/tabellp.jpg/
Jag tror att allt är korrekt uträknat?
Är det nu meningen att jag ska sätta alla dessa ekvationer och punkter i en graf för att se sambandet?
|
|
|
|
Det du kan tänka på är vad är a-värdet när x-värdet respektive y-värdet är som störst eller minst?
För att lite enklare se det kan det kan vara värt att utöka tabellen lite och räkna ut värdena för a=0.5, a=1,5 och a=3.
Att sen rita en graf av x-värdet baserat på a, alltså x(a) blir ganska illustrativt.
|
|
|
|
[Tyro wrote:]
Det du kan tänka på är vad är a-värdet när x-värdet respektive y-värdet är som störst eller minst?
För att lite enklare se det kan det kan vara värt att utöka tabellen lite och räkna ut värdena för a=0.5, a=1,5 och a=3.
x och y värdena är som störst när a är ett positivt tal, man ser att x och y är som störst när a=2. Men jag ska också räkna ut ekvationerna med de siffror som du föreslagit. Man ser också när "a" avviker som mest från siffran 2 så blir x och y mindre.
x och y är som minst när a=0 el. a=-1.
Du skriver sedan [Quote:]Att sen rita en graf av x-värdet baserat på a, alltså x(a) blir ganska illustrativt. här hänger jag inte med... 
|
|
|
|
Om du har en graf, så brukar man säga att den en y-axel och en x-axel. Detta skrivar man ibland som y(x) ("y utav x").
Det jag menar är att du rita ut a-värdet längs x-axeln och x-värdet längs y-axeln.
Så punkterna i grafen som du kan rita är:
(-3,-1/4) - d.v.s. (i graf med x-axel och y-axel) för x=-3 är y=-1/4 (-1,-1/2) - för x=-1 är y=-1/2 (0,-1) (2,1)
Hjälpte det dig? Eller var det mest förvirrande (känner att det inte är någon optimal förklaring, men du får svara igen i så fall så ska jag förklara annorlunda).
|
|
|
|
Om vi tittar på sambandet mellan värdet på a och skärningspunktens koordinater så ser man att om a=1 så är linjerna parallella och skärningspunkt saknas. Men hur beskriver jag korrekt med ord och symboler när a>1 och a<1 ?
|
|
|
|
Guest
|
YAFPro Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)[Powered by] YAF 1.9.3 RC2 |
YAF © 2003-2008, Yet Another Forum.NETThis page was generated in 0.149 seconds.