Sköldpadda

För att bättre förstå hur Pythonkod fungerar ska vi illustrera det genom att skriva instruktioner för hur en liten sköldpadda ska flytta sig. 

Modulen turtle 

Följande program kommer rita upp en liten figur som snabbt rör sig åt höger: 

Du kan provköra programmet direkt här eller kopiera koden till din egen dator och köra i IDLE. 

Den första raden säger att vi behöver använda en modul, en samling kod för ett visst ändamål som någon redan skrivit. En modul som följer med Python heter “turtle”. Vi kommer se fler moduler senare.

Nästa rad bestämmer formen av sköldpaddan, vilken är en "turtle" i detta fall. Du får använda något annat om du vill, testa "arrow" t.ex..

Den tredje raden bestämmer en färg. Prova att byta ut till din egna favoritfärg, kanske ‘green’, ‘blue’, ‘black,’ eller ‘white’. 

Den sista raden är en instruktion för sköldpaddan (tor) att röra sig framåt (forward) 100 steg. Här rör den sig 100 pixlar på skärmen till höger. Prova att ändra till 50 eller 200 och se hur det blir annorlunda.  

Att svänga 

Vi kan också be sköldpaddan att svänga ett antal grader åt vänster eller höger. Prova att lägga till följande rader: 

turtle.forward(100)
turtle.left(90)
turtle.forward(100)

Detta får sköldpaddan att först gå 100 steg åt höger, svänga 90 grader till vänster (motsols), och sedan gå 100 steg framåt/uppåt. 

Ett program som ritar upp en hel kvadrat ser ut såhär: 

# Använd modulen turtle och bestäm färg 

import turtle
turtle.color('red')
turtle.forward(100)

# Rita del 1 

turtle.forward(100)

# Rita del 2 

turtle.left(90)
turtle.forward(100)

# Rita del 3 

turtle.left(90)
turtle.forward(100)

# Rita del 4 

turtle.left(90)
turtle.forward(100)

Dokumentation, andra instruktioner 

Vi kan också be sköldpaddan rita med en bredare linje med denna instruktion: 

turtle.width(5)

Kom ihåg att datorn läser instruktioner i ordning, från topp till botten. Så för att se skillnad måste du lägga denna instruktion högt upp. Prova att lägga in den före del 3. 

Tycker du att sköldpaddan inte riktigt ser ut som en sköldpadda? Vi kan byta utseende på den med en annan instruktion. Lägg in den här raden efter att färgen har satts:

turtle.shape('turtle')

Det går att hitta alla möjliga turtle-instruktioner här: https://docs.python.org/3/library/turtle.html 

På den sidan finns vad vi kallar dokumentationen för modulen turtle, en beskrivning av vad som går att göras. Titta gärna på sidan, men den är ganska teknisk. Vi kommer gå igenom fler delar under kommande avsnitt. 

Har du en fråga du vill ställa om Sköldpadda? Ställ den på Pluggakuten.se
Har du hittat ett fel, eller har du kommentarer till materialet på den här sidan? Mejla matteboken@mattecentrum.se
Läs sidan på andra språk

I den här videon använder vi modulen turtle och analyserar långsamt vad som händer, rad för rad, när den ritar en kvadrat.

  • Modul: Vi kan återanvända kod som andra har skrivit i våra program. För att det inte ska bli överväldigande mycket delas den upp i moduler, som vi kan importera vid behov. 
  • Pixel: En skärm är uppdelad i tusentals små pixlar, så en pixel är det minsta avståndet något kan flyttas. 
  • Dokumentation: Beskrivning och sammanfattning av kod. 
Svårighetsgrad