Glidare och animeringar
Glidare är ett användbart verktyg i GeoGebra (kallas slider på engelska), en interaktiv grafisk representation som kan användas för att dynamiskt ändra variabler och vinklar. Glidare används ofta för att utforska matematiska funktioner och samband genom att ändra värdet på en parameter eller variabel inom ett bestämt intervall och observera hur grafen eller den geometriska figuren påverkas.
Att skapa en glidare i GeoGebra
För att skapa en glidare måste du först aktivera funktionen. Det görs genom att klicka på verktyget för glidare, som ser ut som en kort linje med en punkt i mitten och ett "a=2" ovanpå. Därefter klickar du på den plats där du vill placera glidaren i ritområdet.
När du har aktiverat glidaren och klickat på ritområdet öppnas ett fönster där du kan ställa in glidarens namn, intervall (min- och maxvärden) och stegstorlek (hur mycket värdet ändras när du flyttar glidaren).
När glidaren är skapad kan du flytta dess punkt fram och tillbaka för att justera värdet. Detta värde kan sedan användas i ekvationer, funktioner eller andra objekt i GeoGebra. För att använda en glidare i en ekvation eller funktion måste glidaren skapas först innan du definierar/skapar funktionen.
Exempel 1
Du kan till exempel kontrollera antalet hörn på en månghörning. Prova att flytta glidaren i följande aktivitet fram och tillbaka och se hur månghörningen förändras.
Du kan också välja att animera glidaren så att den ändras från minvärde till maxvärde. Högerklicka och välj "Animation".
Exempel 2
Du kan också utforska funktionen "\(f(x)=ax+b\)" genom att skapa två glidare, a (för lutningen) och b (för y-skärningen), och se hur förändringar i a eller/och b påverkar grafens utseende.
Notera att om du bara skriver "ax + b" i inmatningsfältet utan att skapa glidarna a och b i förväg, kommer du automatiskt att få de två glidarna. Testa det själv.
Glidare är ett kraftfullt verktyg i GeoGebra som gör matematiska begrepp mer visuella och lättillgängliga. Glidaren kan användas för att utforska olika typer av funktioner. Genom att justera parametrar, som koefficienterna i en kvadratisk eller trigonometrisk funktion, kan du visuellt förstå hur varje parameter påverkar grafen.
Inställningar för glidare med mer
Alla objekt som du skapar i GeoGebra har tre vertikala punkter bredvid sig. Om du klickar på dessa punkter hittar du flera alternativ, som att radera, kopiera, gå till inställningar med mera, beroende på vilket objekt du klickar på.
Om du till exempel vill gå till inställningarna för ett objekt kan du antingen klicka på de tre punkterna i algebrafältet eller på själva objektet i ritområdet och sedan på de tre punkterna där. Båda sätten tar dig till samma inställningar.
Så här ser inställningarna för en glidare ut. Där kan du ändra min- och maxvärde, steglängd/storlek, punkt-/linjestorlek, färgerna, och så vidare. Där kan du även navigera mellan andra flikar, som till exempel "Grundinställningar", "Färg" och "Position", för fler inställningar.
Superglidare
En superglidare i GeoGebra är en avancerad typ av glidare som kan kombinera flera funktioner. Superglidare används ofta för att styra komplicerade interaktiva modeller, där flera parametrar är inblandade och där glidaren kan ändra sitt beteende baserat på funktionen eller och andra faktorer i modellen.
Exempel 3
Testa att skapa en grundläggande superglidare för att styra en punkt. Säg att du till exempel vill ha en punkt som rör sig diagonalt mellan origo och punkten (5, 5). Klicka i inmatningsfältet och skriv "a", eller klicka på verktygslådan och aktivera Glidare-funktionen. Skapa sedan funktionen "\(f(x) = x\)" genom att skriva "\(x\)" i inmatningsfältet. Nu kan du skapa den önskade punkten genom att skriva "A = \((a, f(a))\)" och trycka på Enter.
Dölj funktionen \(f(x)\) och testa att flytta glidaren fram och tillbaka.
Animering
Du kan aktivera eller inaktivera animeringar genom att högerklicka på glidaren och sedan klicka på "Animation".
Du kan också infoga en knapp för att animera, stoppa eller återställa glidaren. Detta görs genom att aktivera funktionen "Infoga knapp".
Därefter, när du klickar någonstans i ritområdet, kommer en ruta att dyka upp. I den kan du fylla i "Förklaring" med ett passande namn och ange Geogebra-skriptet. Se bilden nedan.
Tryck på OK, klicka på knappen och dra den dit du vill.
Du kan justera knappen genom att högerklicka på den och välja Inställningar. Där kan du navigera genom flera flikar och bland annat byta knappnamn, ändra skriptet, färga texten eller bakgrunden, samt justera objektets position.
Testa i följande aktivitet eller försök skapa det själv. Klicka på Animera, Stop eller Återställa.
Om du vill visa spår efter punkten kan du högerklicka och välja "Visa spår" (Show Track på engelska).
I den här videon går vi igenom hur man skapar en glidare, animerar och visar spår i GeoGebra.