Uppgift 4
På tallinjen finns sex punkter A-F markerade:
Varje tal nedan motsvaras av en markerad punkt på tallinjen.
Para ihop vart och ett av talen med en punkt på tallinjen genom att skriva rätt bokstav A-F vid rätt tal.
Lösningsförslag
Vi tittar på varje tal för sig och avgör vilken punkt det tillhör:
990=1⟹990=C.
√5, för att få ut ett ungefärligt värde på detta tal utnyttjar vi att vi redan vet √4=2 och √9=3, vilket betyder att 2<√5<3. Detta ger oss att √5=E.
2−1=12=0,5⟹2−1=B.
1012=√10. Vi nämnde ovan att √9=3, vilket betyder att √10 är lite större än 3. Detta ger oss att 1012=F.
lg90, för att få ett ungefärligt värde på detta tal utnyttjar vi att vi redan vet att lg10=1 och lg100=2, vilket betyder att 1<lg90<2. Detta ger oss att lg90=D
Svar:
990=C
√5=E
2−1=B
1012=F
lg90=D.
Uppgiften är hämtad ur "Kursprov Matematik 2c, vårterminen 2015" - Ladda ner provet här.
På tallinjen finns sex punkter A-F markerade:
Varje tal nedan motsvaras av en markerad punkt på tallinjen.
Para ihop vart och ett av talen med en punkt på tallinjen genom att skriva rätt bokstav A-F vid rätt tal.
Lösningsförslag
Vi tittar på varje tal för sig och avgör vilken punkt det tillhör:
\(99^0=1\implies 99^0=C\).
\(\sqrt{5}\), för att få ut ett ungefärligt värde på detta tal utnyttjar vi att vi redan vet \(\sqrt{4}=2\) och \(\sqrt{9}=3\), vilket betyder att \(2<\sqrt{5}<3\). Detta ger oss att \(\sqrt{5}=E\).
\(2^{-1}=\frac{1}{2}=0,5\implies 2^{-1}=B\).
\(10^{\frac{1}{2}}=\sqrt{10}\). Vi nämnde ovan att \(\sqrt{9}=3\), vilket betyder att \(\sqrt{10}\) är lite större än 3. Detta ger oss att \(10^{\frac{1}{2}}=F\).
\(\lg90\), för att få ett ungefärligt värde på detta tal utnyttjar vi att vi redan vet att \(\lg10=1\) och \(\lg100=2\), vilket betyder att \(1<\lg90<2\). Detta ger oss att \(\lg90=D\)
Svar:
\(99^0=C\)
\(\sqrt{5}=E\)
\(2^{-1}=B\)
\(10^{\frac{1}{2}}=F\)
\(\lg90=D\).
Uppgiften är hämtad ur "Kursprov Matematik 2c, vårterminen 2015" - Ladda ner provet här.