Matematisk problemlösning
1. \(x + \frac{1}{4} = \frac{1}{8}\)
Vilket värde har x?
- \(-\frac{3}{8}\)
- \(-\frac{1}{8}\)
- \(\frac{1}{4}\)
- \(\frac{1}{2}\)
Dra ifrån \(\frac{1}{4}\) på båda sidor ⇒ $$x = \frac{1}{8} - \frac{1}{4}$$ Minsta gemensamma nämnare i H.L. är 8 ⇒ $$x = \frac{1-2}{8} = -\frac{1}{8}$$ Svar: B
2.
Linjerna \(L_1\) och \(L_2\) är parallella. Hur stor är vinkeln \(v\)?
- \(102^{\circ}\)
- \(115^{\circ}\)
- \(139^{\circ}\)
- \(143^{\circ}\)
Kalla komplementvinkeln till \(v\) för \(y\) och komplementvinkeln till \(102^{\circ}\) för \(x\) $$x=180-102=78$$ $$37+x+y=180$$ $$=> y=180-37-78=65$$ $$v=180-y=180-65=115$$ Svar: B
3. Vilket svarsalternativ motsvarar uttrycket (3x + y)(x - y)?
- \(3x^2 - 2xy - y^2\)
- \(3x^2 + xy - y^2\)
- \(3x^2 - y^2\)
- \(3x^2 + 2xy - y^2\)
Multiplicera parenteserna med varandra $$=> 3x^2 - 3xy+xy-y^2 = 3x^2-2xy-y^2$$ Svar: A
4. \begin{align*}
f(x)&=4x+1\\
g(x)&=2\cdot f(x)-1
\end{align*} Vad är g(3)?
- 5
- 13
- 24
- 25
Sätt in \(f(x)\) i \(g(x)\) $$=> g(x)=2(4x+1)-1$$ sätt \(x=3\) $$=> g(3)=2(4\cdot 3+1)-1=25$$ Alternativt räknar man ut \(f(3)=4\cdot 3+1=13\) och sätter in det i \(g(x)\).
Svar: D
5.
Fyrhörningen ABCD är en rektangel. Hur stor är arean av det skuggade området?
- 4 cm2
- 4,5 cm2
- 5 cm2
- 5,5 cm2
- Använd formeln för parallelltrapets \(A=\frac{h(1+AB)}{2}\) $$⇒ \frac{2(1+4)}{2}=5$$
- Har man glömt formeln.
Antag basen i de vita trianglarna. Vid D \(=x\) och vid C \(=(4-1-x)=3-x\).
Totala ytan av de vita trianglarna $$= \frac{2\cdot x}{2}+\frac{2\cdot (3-x)}{2} = x+3-x=3$$
Oavsett värdet på \(x\) är ytan av de vita trianglarna = 3
Hela rektangeln har ytan \(2\cdot 4 = 8\) ⇒ att den grå parallelltrapetsen har ytan \(= 8-3 = 5\)
Svar: C
6. Vad är \(45\%\) av \(\frac{2}{9}\)?
- \(\frac{1}{9}\)
- \(\frac{1}{10}\)
- \(\frac{1}{11}\)
- \(\frac{1}{12}\)
Skriv \(45\%\) som decimalform \(= 0,45\) $$=> 0,45 \cdot \frac{2}{9}=\frac{45}{100}\cdot \frac{2}{9}=\frac{90}{900}=\frac{1}{10}$$ Svar: B
7. Hur lång tid tar det att färdas 18 km med hastigheten 20 m/s?
- 15 minuter
- 18 minuter
- 36 minuter
- 54 minuter
Om man vet att \(1\,m/s=3,6\; km/h\) får man direkt att hastigheten är $$20\cdot 3,6\; km/h=72\; km/h$$ 18 km är ¼ av 72 km och man hinner då 18 km på ¼ timme.
Om man inte kan omvandla m/s till km/h får man räkna ut det eftersom $$1\;m/s=60\;m/min=3\,600\;m/h=3,6\;km/h$$ Svar: A
8. För linjen L med ekvationen \(y = kx + m\) gäller att \(k\) är negativt. Linjen L skär y-axeln
i punkten (0, -4). Tillsammans med x-axeln och y-axeln avgränsar L en triangel med
arean 2 areaenheter.
Vilket svarsalternativ anger skärningspunkten mellan linjen L och x-axeln?
Koordinatsystemet kan användas för att lösa uppgiften.
- \(\left(-\frac{1}{2}, 0\right)\)
- (\(-1, 0\))
- (\(-2, 0\))
- (\(-4, 0\))
Eftersom \(k\) är negativt avtar \(y\) när \(x\) ökar. Triangeln skär då x-axeln för ett negativt \(x\), säg \(x=-a\), och höjden på triangeln är 4. Arean blir då \(a \cdot \frac{4}{2}=2a\) som ska vara 2, vilket ger \(a=1\) och \(x=-1\).
Svar: B
9. \begin{align*}
a&≠0\\
b&≠0
\end{align*} Vilket svarsalternativ motsvarar uttrycket \(\frac{b}{a}+\frac{1}{b}\)?
- \(\frac{b+1}{ab}\)
- \(\frac{b+1}{b+a}\)
- \(\frac{1}{a}\)
- \(\frac{b^2}{ab}\)
Vi gör liknämnigt genom att förlänga första termen med \(b\) och andra med \(a\). Vi får då $$\frac{b}{a}+\frac{1}{b}=\frac{b^2}{ab}+\frac{a}{ab}=\frac{b^2+a}{ab}$$ Svar: D
10. Vilket av följande svarsalternativ är närmast värdet av \(\sqrt{\frac{44\cdot 4\;100}{200}}\)?
- 10
- 20
- 30
- 40
Vi förenklar $$\sqrt{\frac{44\cdot 4\;100}{200}}=\sqrt{22\cdot 41}=\sqrt{22\cdot 41}=\sqrt{902}≈ 30$$ Så 30 är väldigt nära!
Svar: C
11. Vera bildar ett tvåsiffrigt tal \(x\) genom att göra två slumpmässiga kast med en vanlig sexsidig tärning. Resultatet av det första kastet blir tiotalssiffran i \(x\), och resultatet av det andra kastet blir entalssiffran i \(x\). Hur stor är sannolikheten att x är större än 40?
- \(\frac{1}{4}\)
- \(\frac{1}{3}\)
- \(\frac{1}{2}\)
- \(\frac{2}{3}\)
En slumpmässigt kast ger 6 möjliga utfall (1-6) ⇒ två slumpmässiga kast ger (\(6\cdot 6=36\)) möjliga utfall totalt.
För att \(x\) ska vara större än 40 måste tiotalssiffran (det första kastet) vara 4, 5 eller 6. För varje av dessa tre tiotalssiffror finns det 6 möjliga utfall för entalssiffran (det andra kastet), eftersom tärningen har 6 sidor (1, 2, 3, 4, 5 eller 6).
oavsett vad det andra tärningskastet blir (ett eller större). Tre olika utfall av de 6 möjliga. Det händer med en sannolikhet på 50% (1/2). Så de möjliga utfallen för att bygga ett tvåsiffrigt tal större än 40 är:
- Antingen 4 med (1, 2, 3, 4, 5 eller 6) ⇒ 6 giltiga utfall
- eller 5 med (1, 2, 3, 4, 5 eller 6) ⇒ 6 giltiga utfall
- eller 6 med (1, 2, 3, 4, 5 eller 6) ⇒ 6 giltiga utfall
$$6 + 6 + 6 = 18 \,\text{giltiga utfall}$$ Sannolikheten för att få ett tvåsiffrigt tal större än 40 är $$\frac{\text{giltiga utfall}}{\text{Det totala antalet möjliga utfall}} = \frac{18}{36} = \frac{1}{2}$$ Svar: C
12. Vad är \(2\cdot 3^{-1}+3\cdot 3^{-2}\)
- \(5\cdot 3^{-1}\)
- \(\frac{11}{54}\)
- \(5\cdot 3^{-3}\)
- 1
\(2\cdot 3^{-1}=\frac{2}{3}\) och \(3\cdot 3^{-2}=1\cdot 3^{-1}=\frac{1}{3}\). Lägger man ihop får man 1.
Ett annat alternativ är att faktorisera $$2\cdot 3^{-1}+3\cdot 3^{-2} = 3^{-1}(2+3\cdot 3^{-1}) = 3(2+1) = 3^{-1}\cdot 3 = 1$$ Svar: D